Conversie Attributie

Leuk al die online marketing kanalen, maar wat brengt elk kanaal nu werkelijk op?

Conversie Attributie

Bij ruim 2/3 van alle online aankopen wordt meer dan 1 kanaal (touchpoint) gebruikt of meerdere keren het zelfde kanaal (telt als meerdere touchpoints). Je kan je voorstellen dat je de eerste keer op een Google advertentie klikt en je een mooi product gevonden hebt, maar je wilt er nog even over nadenken of het met het thuisfront overleggen. Een dag later weet je de website nog, dus je typt deze url direct in in de zoekbalk, komt op deze website, je zoekt het product op en koopt het.

Google analytics kent standaard de complete waarde van deze aankoop toe aan het laatste kanaal. In het bovenstaande voorbeeld niet helemaal fair, maar er zijn nog schrijnendere gevallen.

Voorbeeld foutieve conversie attributie:

Je zoekt een product in Google, klikt op een advertentie, gooit het product in je winkelmandje en je wilt afrekenen. Plots zie je het veld "kortingscode" staan, dus je gaat op zoek en vindt de kortingscode op een kortingscode website, en je rekent alsnog af. De Google advertentie in dit geval had de sale al voor 99% rond gemaakt, toch zou de sale met de standaard instellingen toegekend worden aan de kortingscode website.

De verschillende kanalen die je gebruikt noemt met touchpoints, dit kunnen dus verschillende kanalen zijn, maar ook vaker het zelfde kanaal.

Hieronder nog een voorbeeld hoe in dit geval niet het conversiepad van een website aankoop verloopt, maar in dit geval wordt een conversiepad uitgebeeld waarin je ziet hoe men tegenwoordig gaat trouwen en wie verantwoordelijk is voor de "sale" het tot stand komen van de bruiloft.

Erg grappig natuurlijk met een voorbeeld zoals hierboven, maar wat heeft dit voor gevolgen voor uw business? Als bij 2/3 van de aankopen meer dan 1 kanaal (touchpoint) gebruikt wordt, maar in 100% van de gevallen de sale toegekend wordt aan het laatste kanaal, dangaat de toekenning van de sale dus bij 2/3 van de gevallen niet juist.
U daarentegen houdt hier geen rekening mee en zet alleen in op kanalen onder aan de funnel, de kortingscode websites bijvoorbeeld, andere kanalen verder vooraan in de funnel laat u links liggen, gevolg u zet uw marketing budget compleet verkeerd in, waardoor u verre van het optimale rendement uit uw budget behaald.


customer journey

In de meest ideale wereld kennen we een stukje van de sale toe aan alle touchpoint die aangedaan zijn voor de klant over gegaan is tot een aankoop. Je kan hier rekening houden met het soort kanaal, hoe lang geleden het kanaal gebruikt is etc. De customer journey met bijbehorende Converise attributie zou er dan als volgt uit kunnen zien:

customer journey

Zoals je ziet krijgt elk touchpoint dat een aandeel heeft gehad hier een deel van de sale toegekend, de cashback partij 1 minuut voor het rondmaken van de sale heeft zo weinig aandeel gehad in de aankoop dat deze zelfs 0% toegekend krijgt ipv 100% omdat deze de laatste is.

Wilt u hier ook inzicht in hebben zodat u uw tijd en bugdet in kunt gaan zetten op de juiste kanalen? Plan dan een afspraak in en we duiken samen met u graag dieper in deze materie.