CPA - cost per action

betalen per actie

Wat is CPA?

CPA - Cost per action staat voor betalen per actie, dit kunnen leads zijn, het invullen van een formulier of een acquisitie(aankoop). Vaak wordt er campagnes waarbij je betaalt per klik of per 1000 impressies ook gekeken naar het rendement van een campagne, CPA is daar uitermate geschikt voor. Belangrijk is wel dat er een goede gewenste CPA bepaald wordt.


Een Goede-CPA definiëren.

CPA
Er is geen universele maatstaf in e-commerce voor een "goede" CPA. Elk online bedrijf heeft verschillende marges, prijzen en bedrijfskosten. De belangrijkste factor bij het bepalen van een goede CPA is het begrijpen van en inzicht hebben in deze factoren, zodat een bedrijf kan berekenen hoeveel ze redelijkerwijs kunnen en willen betalen voor het werven van klanten.

Andere beïnvloeders zijn onder meer:

Bedrijfsfase: Bevindt u zich op een punt waar winstmarges de eerste, tweede en derde prioriteit zijn omdat u bijvoorbeeld bezig bent marktaandeel te veroveren of naamsbekendheid op te bouwen? Bevindt u zich in een groeifase waarin winst kan worden opgeofferd voor merkblootstelling? Het duidelijk definiëren van e-commercedoelen en risico's zijn cruciaal voor het ontwikkelen van benchmarks waar iedereen in de organisatie tevreden mee is.
Budget: Een beperkt marketingbudget voor uw bedrijf leent zich voor terughoudenede advertentie-uitgaven. Met verminderde advertentie-uitgaven kunt u zich richten op laaghangend fruit: termen die veel conversies genereren en branded zoekopdrachten. Naarmate het budget stijgt, kunnen campagnes worden uitgebreid met termen met een lagere conversie en een hogere CPA, de appels hoger in de boom.
Advertentiemedium: Waar u ervoor kiest om advertentieeuro's uit te geven, wordt sterk beïnvloed door de factoren die hierboven in Bedrijfsfase zijn besproken. Uit Affiliate, Display, PPC en contentmarketing mag je verschillende resultaten verwachten. Content kan bijvoorbeeld op korte termijn minder converteren, maar kan een belangrijke motor zijn voor merkbekendheid.
Hoe 'acquisitie' wordt gedefinieerd: hoewel CPA meestal verwijst naar de kosten voor het werven van betaalde klanten, wordt de statistiek soms toegepast op secundaire conversies ook wel micro conversies genoemd, zoals aanmeldingen voor nieuwsbrieven of direct mail-vermeldingen. Het wordt als een best practice beschouwd om CPA te gebruiken als de overkoepelende statistiek die secundaire conversies koppelt aan de primaire conversie: een verkoop binnen halen. Veelal is terug te rekenen hoeveel leads of nieuwsbrief inschrijvingen u nodig heeft voor een harde verkoop, hieruit kunt u dan ook uw max CPA voor een andere actie dan een conversie terug rekenen.

Wij kunnen u hierbij uiteraard bij helpen, door onze ervaring weren we wat we van elk advertentie kanaal mogen verwachten qua kosten per klik of impressie, maar ook conversiepercentage, zijn deze metrics globaal helder dan kan je in combinatie met de CPA een campagne op de juiste manier in richten en daarmee zo snel mogelijk winstgevend zijn. Plan gerust en vrijblijvend een afspraak met ons in als u hier eens over wilt sparren.