CPM - Cost per Mille

kosten per 1000 (impressies)

CPM - Cost per Mille

Cost per mille betekent letterlijk, kosten per duizend, toch wordt dit vrijwel en alleen gebruikt bij display advertenties, dus je zou kunnen zeggen dat CPM staat voor kosten per 1000 impressies.

Wat is een goed CPM tarief?

Wat een goed cpm tarief is, is compleet afhankelijk van je doelstellingen en je bedrijf. Kan je iedereen tot je klant rekenen en ben je dus relatief vrij in waar je of op welke doelgroep je adverteert dan zal je CPM tarief beduidend lager liggen dan wanneer je in een niche of een kostbaar product wilt adverteren.

Hoe kan dat?

De Cpm, dus kosten per 1000 impressies worden veelal real-time bepaald. Stel je bent advocaat en wil alle mensen targeten die in de markt zijn voor een juridisch advies of bijstand door een advocaat. Je hebt dan een bepaalde redelijk specifieke doelgroep en wellicht een voorkeur waar je ads wel en waar je niet wilt dat je ads vertoond gaan worden, zo ook je concurrenten. Dit drijft de prijs natuurlijk op. Hoe duurder een product of dienst, hoe meer de adverteerder er vaak voor over heeft om zijn doelgroep aan te spreken, hij wint er immers meer op wanneer deze doelgroep uiteindelijk klant zou worden.

Online Veiling

De personen aan wie je je advertenties wilt tonen of de plek waar je graag wilt dat je advertenties vertoond worden, worden real-time geveild. Daarin spelen verschillende factoren een rol. Hoe veel concurrenten je hebt die in de markt zijn voor dezelfde doelgroep, hoe veel je concurrenten willen betalen om deze doelgroep te bereiken, hoeveel je zelf max wilt betalen zijn de belangrijkste. Je kan je verder voorstellen dat mede om deze redenen het plaatsen van een grote banner duurder is dan een kleine, echter moet je ook meewegen dat een grote meer impact maakt en daarmee de CTR wellicht hoger en/of de kans dat je bedrijf, product of dienst blijft hangen ook.

Last click Attributie VS CPM

Waarom kiezen betaal je voor de meeste display campagnes een CPM tarief en geen CPC of werken ze niet of nauwelijks met een roas target? Dat heeft er mee te maken dat een display campagne veelal voor aan in de funnel zit. Analytics gebruikt over het algemeen een last click model. Adverteer je boven in de funnel, dan is de kans klein dat dit het laatste touchpoint voor een aankoop is. Een display campagne zou op basis van last click dan ook onder gewaardeerd worden. Terwijl het bereik en naamsbekendheid wel degelijk een enorme boost kunnen krijgen door zo'n display campagne.

Ga je een display campagne beoordelen op basis van last klik, dan is dat vergelijkbaar met het beoordelen van een vis op hoe goed deze bomen kan klimmen. Terwijl deze zelfde vis in het water heer en meester is.

cpm