CTR

Click true rate

CTR - Click True Rate

Click true rate of in het Nederlands het doorklikratiopercentage, is een percentage dat aangeeft hoeveel mensen klikken op een advertentie nadat ze deze te zien krijgen. De CTR is daarmee uiterst belangrijk, is de ctr te laag of zelfs rond de 0% dan betekent dat dat je via deze advertenties niet of nauwelijks verkeer naar je website weet te krijgen.

CTR text ads

Voor de meeste tekst ads, oa bij Google en Bing, betaal je per klik. Je zou dus kunnen veronderstellen dat je met een lage CTR wel mooi exposure zou krijgen voor je merk, maar je maar weinig of niks betaalt, helemaal prima dus?

Niks is minder waar. De werkelijk cpc prijs wordt bepaald door je max cpc icm met de kwaliteitsscore. Je kwaliteitsscore wordt voor een groot deel bepaald door de CTR van je tekst advertenties. Heb je een lage CTR, dan heeft dat als gevolg dat je een zeer hoge CPC krijgt. tot wel 400% hoger dan bij een gemiddlede kwaliteitsscore van 5. Andersom betaal je minder dan gemiddeld bij een zeer goede en hoge kwaliteitsscore, je kan dan zelfs spreken van een korting van tot wel 50% tov een gemiddelde kwaliteitsscore.

Relevente tekst advertenties

De achterliggende gedachte is, dat google bij een bepaalde zoekopdracht een zo relavant mogelijke advertentie wil tonen. Is de CTR laag, dan concludeert Google dat je advertentie niet of minder relevant is voor deze zoekopdracht. Wil je dan toch vertoond worden, dan moet je in de ogen van Google gewoon meer betalen.

CTR Display Ads

Bij de meeste display ads betaal je per 1000 impressies op CPM basis dus. Je zou kunnen denken dat de CTR hierom van ondergeschikt belang is. Het gaat immers om extra exposure en extra zichtbaarheid.

Ook geldt weer, niks is minder waar. De CTR heeft bij display advertenties dan niet de impact als bij tekstadvertenties. Toch geeft de CTR het succes van een display campagne weer.

Relevante en goede Display advertenties

Bij een lage CTR is er in veel gevallen iets mis met je display campagne. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

  • De display banner heeft geen duidelijke boodschap.
  • De display banner heeft geen duidelijke Call to Action.
  • De display banner target de verkeerde doelgroep.
  • Herhaling is top, irritatie funest, de juiste frequentie is key