Doelgroepen

Online Marketing Doelgroepen

Doelgroepen vroeger

Geschiedenisles : Online marketing doelgroepen, wat zijn het en wat kan je er mee? Om dit uit te leggen gaan we een stukje terug in de tijd. Vroeger toen men enkel in algemene kranten, op TV en op de radio adverteerde ging een groot deel van het marketing budget verloren. Met de komst van tijdschriften ontstonden eigenlijk de eerste doelgroepen. Tijdschriften gaan vaak over een bepaald onderwerk of hebben een bepaalde doelgroep waarvoor met het tijdschrift schrijft. Dat wil zeggen dat het percentage potentiele klanten indien deze doelgroep aansluit bij uw doelgroep groter is dan wanneer men een zelfde aantal lezers, luisteraars of kijkers via algemene stations .

Toen men enkel en alleen op algemene kanalen & station reclame maakte, wisten de reclame makers dat ze een groot deel van het gereserveerder marketing budget verspilden aan mensen die toch nooit klant zouden worden.

doelgroepen

John Wanamaker:

(1838-1922) was een van de eerste adverteerders die full page advertenties plaatste in verschillende kranten, en met succes. Zijn reclame campagnes waren succesvol. Toch wist hij dat, omdat in tegenstelling tot tegenwoordig met online marketing, hij slecht zijn doelgroep kon kiezen. Daarom was zijn bekende quote: " Half the money i spend on advertising is wasted; the trouble is i don't know which half"

Doelgroepen tegenwoordig

Tegenwoordig zijn er, internet nog buiten beschouwing latend, veel betere manieren om te targeten. Zo kan je in reclameblokken om tv programma's met een bepaald onderwerp je reclame laten zien, je kan adverteren in tijdschriften met dezelfde of veel overlap qua doelgroep etc. Daardoor is een kleiner deel van je marketing budget verspild. Nadeel is dat het soms duurder is om rond bepaalde programma's of in bepaalde tijdschriften te adverteren. Het is belangrijk om na te gaan welk percentage van een willekeurige groep mensen tot je doelgroep behoord, en welke factor het duurder is om deze specifieke doelgroep te targeten.

Online marketing doelgroepen

Online gaat het zelfde principe op. Je kan algemeen adverteren op alle mogelijk ruimte die beschikbaar is voor een in verhouding laag budget per 1000 views (CPM) . Maar stel je bent verkoper van visspullen, Nederland telt zo'n half miljoen sportvissers. Dat betekent dat slechts 1 op de 35 mensen in Nederland vist, we hebben immers zo'n 17,5 miljoen inwoners. Als het adverteren en targeten van de doelgroep vissers dan minder dan 35x zo duur is dan een algemene doelgroep, dan betaal je per potentiele klant dus minder. Veelal is het bereiken van een specifieke doelgroep maximaal 5x duurder dan een algemene doelgroep. Vergelijk je dat met deze 1 op 35 mensen in Nederland die vissen, dan ben je zo'n 7x goedkoper uit wanneer je een specifieke doelgroep target met je online advertenties. Het is dus belangrijk om de juiste online doelgroep te bepalen, dit kan op verschillende manieren, we zullen er een aantal kort benoemen. Graag gaan we met u in gesprek om te bepalen wie uw doelgroep is, waar deze zich online bevindt (welke kanalen, sites en interessegebieden), welk soort advertenties hierbij aansluiten en welk Marketing Budget geschikt is om hier voor vrij te maken.

Meten is Weten

We pakken nog even het voorbeeld van de visartikelen. Het is logisch dat u per 1000 impressies meer resultaat zult behalen op een pagina of rond een artikel. dat over vissen gaat. Belangrijk is echter om te meten hoe veel beter deze klanten reageren op uw advertentie, pas dan kunt u bepalen of de hogere CPM die u waarschijnlijk betaalt te rechtvaardigen is. Gelukkig is dit online allemaal exact door te meten door de links of banners op de juiste manier te taggen. Je geeft dan een stukje code mee zodat in Google Analytics precies te achterhalen hoeveel bezoekers u heeft mogen ontvangen uit een bepaalde advertentiecampagne, of nog beter hoeveel klanten of leads u heeft behaald uit deze campagne. Zo kunt u zelf herleiden door op verschillende plekken te adverteren welke campagne voor u het beste werkt qua prijs vs kwaliteit van verkeer. Dit kan door ons ingeregeld worden, van het taggen van de advertenties tot het activeren en inregelen van uw Google Analytics account. Hierdoor weet u exact wat uw ROAS (return on adspend) is. Wij helpen u optimaliseren tot hieruit een positieve businesscase voort komt. Dit alles doen we met relatief kleine budgetten. Zodra de businesscase positief is, bepaalt u zelf of u de kraan verder wilt open draaien en of u dus meer van deze klanten wilt bereiken om uw producten of diensten aan de man te brengen.

Welke Doelgroepen kennen we?

In de meest ideale wereld adverteer je op een informatieve website en ben je de enigde adverteerder die dit wil. De advertentieruimte op zeer specifieke websites is vaak beperkt, daarnaast zijn er vaak meer adverteerder die hier graag willen adverteren. Het kan daarom zijn er geen advertentie ruimte beschikbaar is omdat deze reeds is veregeven of dat de prijs voor u te hoog is omdat veel ruimte op andere websites word vergeven op basis van een veiling systeem aan de hoogste bieder. Maar we leven niet in een ideale wereld. Gelukkig biedt de Online wereld meer mogelijkheden. Omdat verschillende kanalen dmv cookies anoniem bijhouden wat uw zoek, surf en klik gedrag is, kunt u uw doelgroep ook targeten op andere websites. U kunt dus uw sportvis advertenties laten zien aan sportvissers terwijl zij online bijvoorbeeld de krant lezen of het online weerbericht checken of naar koopjes zoeken op een marktplaats. Zo zijn er letterlijk miljoenen pagina's die advertentie ruimte ter beschikking stellen waarop u kunt adverteren. Extra belangrijk dus om goed te achterhalen wie uw doelgroep precies is zodat u hen overal via elk kanaal en op miljoenen websites toch over kunt halen uw producten of diensten af te nemen.

In Market Doelgroepen

In market doelgroepen zijn mensen die op het moment in de markt zijn voor een bepaald product of dienst. Je komt in deze doelgroep als je bijvoorbeeld websites bekijkt waar je dat specifieke product of die specifieke dienst kan afnemen. Dit is over het algemeen een zeer goede doelgroep wanneer je target niet alleen bereik bevat maar je ook zaken wilt verkopen.

Interesse Doelgroepen

interesse doelgroepen zijn mensen die door hun surf en klik gedrag en eventueel zoekopdrachten ingedeeld zijn in een bepaalde interesse groep, deze mensen zijn niet specifiek op dat moment in de markt/van plan iets te kopen, anders waren deze mensen ingedeeld in de "in market" doelgroep. Maar de kans op succes is natuurlijk altijd groter dan wanneer je een doelgroep target die geen interesse heeft in de branche waarvoor jij iets probeert te slijten. Een goede doelgroep om naamsbekendheid te vergroten.

Social media Doelgroepen

Ook qua Social media doelgroepen zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan hier targeten op demografische factoren zoals leeftijd, geslacht. Ook heb je locatie opties; land, regio, stad of straal om een bepaald punt. Daarnaast ook op beroep, opleidingsniveau of hobby's. Het is ook mogelijk om op gedrag te filteren zoals eerdere aankopen of apparaatgebruik. Ook is het mogelijk om enkel je connecties (volgers/likers) te targeten, of om deze juist uit te sluiten als je op jacht bent naar nieuwe klanten. Al deze factoren zijn te combineren of juist uit te sluiten. We raden altijd aan om indien mogelijk meerdere doelgroepen aan te maken of om binnen je doelgroep de resultaten te bekijken. Hier uit kan je opmaken dat bepaalde ads bijvoorbeeld enkel goed bij mannen of vrouwen werken en dus het andere geslacht uit te sluiten of een variant voor het andere geslacht te maken.

Doelgroepen Display Ads

Er zijn tal van verschillende soorten Doelgroepen voor Display ads. Je kan filteren op interessegebieden, je kan fileren op welk soort interactie ze reeds met uw bedrijf hebben gehad. Ook is het mogelijk om vergelijkbare doelgroepen te targeten. Je kan binnen deze doelgroepen enkel bepaalde demografische kenmerken targeten of deze juist uitsluiten. Eigenlijk kan je alle doelgroepen op deze pagina targeten, of combinaties van deze of juist bepaalde doelgroepen uitsluiten. Een wereld aan mogelijkheden. We adviseren altijd om meerdere doelgroepen samen te stellen en te gebruiken zodat je ze tegen elkaar af kan zetten en ziet wat wel en wat niet werkt.

Doelgroepen Google Ads

Doelgroepen Google ads zijn, bestaan die wel? Ja zeker! Dit werkt wel iets anders dan bij display ads. Maar je kan bepaalde doelgroepen of audiences mee laten lopen met je bestaande campagne en als je merkt dat de resultaten voor bepaalde groepen beter zijn dan het gemiddelde, dan kan je er voor kiezen om je cpc met dat zelfde verschil in procenten te verhogen waardoor je meer van deze bovengemiddeld interessante doelgroepen binnen haalt dan bij je oorspronkelijke cpc. Dit kan op basis van doelgroepen of audiences maar ook remarketing lijsten -> Remarketing List for Search Ads genaamd (RLSA).

Look a like Doelgroepen

Look a like doelgroepen, ook wel Twin Doelgroepen zijn doelgroepen die lijken op mensen die uw website reeds bezocht hebben of die reeds een product of dienst bij u hebben afgenomen. Ze zijn zelf niet op uw website geweest, maar omdat ze verder het zelfde surf en klik gedrag vertonen is de kans logischerwijs groter dat pesonen binnen deze doelgroep ook klant worden dan een random persoon.

Daarnaast kan je ook look a likes targeten van doelgroepen waaruit je merkt dat je meer resultaat haalt. Ook zijn binnen deze doelgroepen weer kleinere groepen uit te sluiten.

Directe Plaatsingen

Directe plaatsingen zijn anders dan de eerder genoemde doelgroepen. We kijken hierbij niet naar het surf en klik gedrag maar zoeken websites die verwand zijn aan uw product of dienst en plaatsen daar de verschillende advertenties. Omdat deze websites al grotendeels overeenkomen met uw doelgroep kan een directe plaatsing zin hebben. Vaak echter hebben andere websites geen 100% match met uw product of dienst maar bijvoorveeld slechts 50%. Om zo toch niet de helft van je marketing budget te vergooien, kan je ook verschillende doelgroepen combineren met de directe plaatsing.

Demografische factoren

Naast dat u kunt kiezen uit de bovenstaande doelgroepen kunt u ook filteren om demografische factoren. Stel u verkoopt kleding. Dan wilt u mannenkleding aan mannen laten zien en vrouwenkleding aan vrouwen. Daarnaast wilt u waarschijnlijk ook onderscheid maken op leeftijd, kinderkleding aan kinderen en niet aan volwassenen en omgekeerd. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om enkel in een bepaalde provincie, regio of woonplaats te adverteren of combinaties hier van.

Doelgroepen combineren

Naast dat u 1 doelgroep kunt kiezen of meerdere. Kunt u ook verschillende doelgroepen combineren om zo een zo goed mogelijke match te creeeren met u potentiele klanten

Doelgroepen Uitsluiten

Naast dat het uiterst nuttig is om bepaalde doelgroepen te targeten of voor bepaalde doelgroepen je biedingen aan te passen, is het ook mogelijk om bepaalde doelgroepen uit te sluiten. Dit kan zijn omdat bepaalde doelgroepen voor uw product niet boeiend zijn. Het kan zijn omdat je deze doelgroep reeds met een andere campagne afvangt, of het kan zijn dat je je met een bepaalde campagne enkel op bestaande of juist nieuwe klanten wilt focusen en dus de ander wilt uitsluiten, ook dat is mogelijk!