Online Marketing KPI's

Uw kompas voor online marketing succes

Top 5 KPI's voor online marketing


Wat zijn KPI's?

Key Performance Indicators, of KPI's, zijn statistieken die de prestaties in cijfers weergeven van een specifieke resultaten van uw website of campagnes. Het doel hier van is om aan te kunnen tonen of u op de goede weg bent bij het behalen van uw target, zonder de juiste KPI's bent u als een schip op zee zonder kompas, u heeft geen idee welke kant uw schip op gaat.


Welke KPI's u naar kijkt en waarom is natuurlijk sterk afhankelijk van uw bedrijfsdoelstellingen. Toch zijn er een groot aantal die eigenlijk altijd wel belangrijk zijn om te volgen. Ze geven de algemene gezondheid van uw webshop aan en of de resultaten in de goede richting gaan en tegelijk als dit niet het geval is, waar de pijnpunten dan zitten.

Er zijn ontzettend veel KPI's waar u naar kunt kijken, het maakt eigenlijk ook niet uit hoe veel u er gebruikt, het is belangrijker om de juiste te gebruiken en ze op de juiste manier te interpreteren. De keuze welke KPI's u gebruikt hangt compleet af van de doelstellingen van uw bedrijf. Ook kunnen afzonderlijke campagnes andere doelstellingen en daarmee ander KPI's hebben.

Je kan je voorstellen dat voor een campagne gericht op naamsbekendheid of bereik views en impressies belangrijk zijn, terwijl voor een conversie gerichte campagnes sales en wat er voor nodig is om deze te genereren; verkeer en conversiepercentage. Twee totaal vershillende doelen met 2 totaal verschillende KPI's.


Waarom is het belangrijk om KPI's bij te houden?


Het grootste verschil met hedendaagse online marketing het het adverteren vroeger in een krant, radio of tv is dat alles meetbaar is. Ontzettend mooi natuurlijk, echter ga je daar alleen voordeel uit halen als je ook weet wat je moet meten, waarop je moet bijsturen en welke KPI's daarvoor belangrijk zijn. Zonder deze kpi's kan je onmogelijk het resultaat en het effect van je campagnes in kaart brengen en hierop bijsturen.


Juiste budgetinvestering


Juist op basis van deze kpi's is het ook mogelijk om je budgetten af te wegen. Een veelgehoord commentaar van kleinere webshops is dat ze niet kunnen opboksen tegen de grote bedrijven met veel budget. Dat is deels waar, wau branding hebben ze idd grotere potjes. Maar elke op conversie gerichte campagne of advertentie moet net zo goed geld in het laatje brengen. Dwz dat ook zij een bepaald roas target hebben afgeleid van de marge. Het grote verschil tussen grote en kleine webshops zijn niet de budgetten, als u voor u euro immers meer euro's marge ontvangt dan kunt u blijven investeren. Nee het grote verschil zit hem in hoe goed de campagnes geoptimaliseerd zijn en hoe goed de landingspagina's hierbij aansluiten. Daardoor weten de grotere webshops vaak meer organisch verkeer binnen te halen, en daarnaast een betere kwaliteitsscore voor betaalde campagnes. Met de juiste Kpi's en goed geoptimaliseerde campagnes en landingspagina's zou uw budget eigenlijk onbeperkt (moeten) zijn. Elke euro levert immers meer euro's marge op dan dat u kosten maakt wanneer u op een juiste roas stuurt.


Welke zijn de 5 KPI's voor digitale marketing die moeten worden gemeten?


Op zoek naar de beste online marketing KPI's om te meten? We hebben een korte lijst gemaakt met zaken die u in onze ogen in ieder geval bij moet houden. Aangevuld met KPI's die meer duidelijkheid verschaffen voor een door u gekozen strategie of richgting qua website of qua online marketing campagnes.


1. Kosten per lead


Deze statistiek toont de individuele kosten van elke verdiende lead. Het is dus mogelijk om te begrijpen hoeveel geld we van het budget uitgeven om een nieuw contact te krijgen.
Het doel is om te evalueren of het geïnvesteerde bedrag verenigbaar is met de inspanningen die zijn geleverd om de leiding te krijgen.
Het is noodzakelijk om de tijd en middelen die aan de strategie zijn besteed binnen een bepaalde periode te evalueren.
In deze tijd moet de investering parallel worden geplaatst met het aantal verkregen leads.

2. Kosten per conversie


We passen deze KPI toe om erachter te komen wat we hebben geïnvesteerd om leads om te zetten in een converterende klant.
Die statistiek is cruciaal, omdat het helpt om de kwaliteit van mediastrategieën in het midden van de trechter te meten. Hoe hoger de conversie, hoe beter.
Controleer op het gebruikte Customer Relationship Management (CRM) het aantal leads dat in de periode is ontvangen. Meet daarna, rekening houdend met dezelfde periode, hoeveel conversies het heeft uitgevoerd. Evalueer in deze periode de kosten en inspanningen die zijn gedaan om de bekomen conversies te realiseren.
Het is noodzakelijk om de maandelijkse kosten van een bepaalde bron van leads te delen door het aantal conversies. Op deze manier kunt u zien hoeveel elke nieuwe klant kost.

3. Conversiepercentage


Het stelt deze KPI vast om de mate van klanttevredenheid over het bedrijf te ontdekken.
Om dit te doen stellen we in een enquête de volgende vraag: hoe groot is de kans dat je het product (of de dienst) aanbeveelt bij een vriend?
Afhankelijk van de door de klant gekozen rating, rangschikken we ze in drie groepen:
• die tussen 9 en 10 hebben gestemd, zijn merkenthousiastelingen;
• die tussen 7 en 8 hebben gestemd, zijn tevreden, maar niet zo betrokken en zoeken betere producten, diensten en aanbiedingen;
• die tussen 0 en 6 hebben gestemd, zijn ontevreden klanten die mogelijk slecht over het merk spreken.
We berekenen door het laagste niveau (0 tot 6) af te trekken van het hoogste niveau (9 tot 10), wat resulteert in de gemiddelde waardering van de klanttevredenheid over het bedrijf.

4. Maandelijks websiteverkeer


Fundamentele maar eenvoudige statistiek, deze KPI toont het maandelijkse verkeersvolume op uw website.
U kunt deze informatie vinden in Google Analytics, inclusief details als:
• bezoekers op pagina's;
• bezoekers in productcategorieën;
• bezoekers op prijsfilters;
• bezoekers op bestemmingspagina's;
• bezoekers op de blog (wanneer deze is geïntegreerd in de institutionele website).


5. Bezoeken per kanaal


Verkeer maakt de inkomende strategieën; het doel is immers om consumenten aan te trekken.
Daarom zijn bezoeken per kanaal zo belangrijk: ze laten zien via welke kanalen dit verkeer is gegenereerd.
Op deze manier is het mogelijk om te weten of de bezoekers via sociale media, organisch zoeken of Google Ads kwamen.
We doen deze meting rechtstreeks in Analytics, die dit detail in de statistieken presenteert.