ROAS

Return on Ad Spend

ROAS vs ROI

ROAS of ROI, wat is het en wat kan je er mee? Roas is de afkorting van Return on ad Spend, Roi betekent letterlijk Return in Investment. Ze worden veelal doorelkaar gebruikt maar betekenen wezenlijk iets anders. Bij Roas kijk je naar de hoeveelheid omzet vs de hoeveelheid advertentie uitgaven. Bij ROI kijk je ook naar andere investeringen. De ROI is dus allesomvattender dan de ROAS. Toch is in Online Marketingland de ROAS meer gebruikt. Je ziet in vrijwel elk advertentie kanaal tegenwoordig de mogelijkheid om op ROAS te sturen. Sturen op ROI gaat logischerwijs ook lastiger aangezien je dan ook andere kosten dan de advertentieuitgaven dynamisch zou moeten inladen in het betreffende advertentie kanaal. We zoomen op deze pagina verder in op de ROAS aangezien zoals gezegd deze meergebruikt wordt in online marketing land en binnen de verschillende online marketing kanalen.


ROAS vs CPA

Naast het verschil tussen ROAS en ROI is het in onze ogen ook belangrijk om een afweging te maken tussen ROAS en CPA, in bepaalde kanalen is het ook mogelijk om voor deze biedstrategie te kiezen naast of in plaats van ROAS. CPA staat voor Cost per action wat in de meeste gevallen kosten per order betekent, maar het kan ook kosten per lead of een andere actie betekeken, afh ROAS vs CPA ankelijk van in welke context de CPA gebruikt wordt. Kijk je naar de CPA bij conversies of acquisitie dan heeft de CPA in onze ogen zijn tekortkomingen en verkiezen wij vrijwel altijd de ROAS boven een CPA biedstrategie. We zullen het laten zien aan de hand van een voorbeeld. Je ziet dat er in beide gevallen 100,- uitgegeven is voor een bepaalde order. Echter zie je dat qua roas bij adgroup nummer 1 maar 50 euro heeft opgeleverd en je dus eigenlijk verlies maakt op je order, terwijl bij ad groupr nummer 2 met dezelfde cpa een roas van 3 is behaald, 300,- omzet tegen 100,- kosten. Precies dit illustreert waarom wij liever op een target ROAS sturen dan op target CPA.


ROAS vs Marge

De ene Roas is de andere niet. Wij adviseren om de Roas te baseren op de marge die u heeft per product of dienst die u in Roas vs Marge veel gevallen kunt verwerken in de productfeed. Als dat niet mogelijk is, dan zou u ook voor u zelf kunnen bepalen of de marge wel op een hoger niveau vast te stellen is, bijvoorbeeld de marge op categorieniveau. Waarom dit noodzakelijk is zullen we laten zien aan de hand van het volgende voorbeeld. Je ziet hier 2 campagnes. Zou je de marge buiten beschouwing laten en enkel naar omzet of Roas kijken, dan zou je kunnen concluderen dat campagne 1 superieur is aan campagne 2. Je behaalt immers even veel omzet maar maakt de helft minder kosten. Echter als we ook het margepercentage mee laten wegen, dan zien we dat qua netto winst campagne 2 lucratiever is dan campagne 1. Wij adviseren altijd om de marge mee te nemen in het bepalen van uw ROAS targets.


ROAS bepalen

Uw Roas bepalen? Het is zoals u in het voorgaande voorbeeld zag erg belangrijk om marge mee te nemen in uw roas bepaling. het liefst op een zo laag mogelijk niveau. Maar hoe bepaalt u deze target Roas nu dan precies? Dat lijkt ingewikkelder dan het is. Je bepaalt de procentuele marge per product of product categorie. Om overzicht te bewaren zou je producten of productcategorieen met vrijwel het zelfde marge percentage kunnen clusteren. Bijvoorbeeld 10%, 20% en 30% marge. Uit deze marge percentages is zeer invoudig uw break-even Roas te bepalen. 100 gedeeld door het margepercentage is uw break-even target Roas. Enkele voorbeelden:

  • Marge 10% --> 100/10%= Target Roas 10
  • Marge 20% -->100/20%= Target Roas 5
  • Marge 30% -->100/30%= Target roas 3,3

U ziet het, hoe hoger u marge, hoe lager de break-even roas uit valt. Het betekent eigenlijk dus dat u meer kan uitgeven per advertentie omdat de marge hoger ligt. U speelt dus al break-even bij een marge van 30% wanneer u voor uw geinvesteerde euro slechts 3,33 euro terug zou krijgen. Bij een marge van 10% wil u per geinvesteerde euro dus minimaal 10,- terugverdienen om break-even te draaien op dit specifieke product of deze productcategorie.

Target ROAS Instellen

Als u een account heeft heeft die een verkoopbedrag voor uw conversies bijhoudt door middel van een conversiepixel, dan adviseren we altijd doel-ROAS-biedingen te gebruiken. In de meeste ideale wereld zou u ook een bepaalde waarde kunnen geven aan softconversies. Dit zijn doelen waarbij een klant niet direct een product of dienst afneemt, maar die voor u wel een waarde hebben, bijvoorbeeld een inschrijving op uw nieuwsbrief of het invullen van een contact formulier of call me back verzoek

Als u wilt gaan sturen op een target Roas dan adviseert Google dat u minimaal 50 conversies heeft behaald met deze campagne in de laatste 30 dagen. Wij adviseren echter minimaal 100. Hoe meer data Google heeft om te optimaliseren hoe beter deze optimalisaties dan ook uit zullen pakken voor uw campagne. Bij te weinig conversies kunnen de resultaten erg fluctueren of kan de campagne zelfs " doodbloeden" Dit kan ook wanneer uw Roas target te scherp zijn. Een te hoge roas betekent dat Google te weinig ruimte heeft en daardoor de cpc die Google achter de schermen maximaal kan bieden lager is dan die van uw concurrenten, waardoor uw advertentie niet meer word vertoond en uw campagne dus geen kliks, laat staan omzet zal binnen halen.

Een Target Roas werkt het beste voor google shopping campagnes. Dit is het geval omdat Google de verkoopwaarde van een product uit de feed haalt dus ook op voorhand al weet van een mogelijk conversie waarschijnlijk zal gaan opleveren. Hierdoor is de rekensom voor Google makkelijker te maken. Mogelijk omzet (stel 100,-) bij roas 12,5 maakt dat Google maximaal van 8,- kan uitgeven voor deze sale. Deelt Google deze 8,- door het verwachte conversie percentage (stel 5%) dan is de max cpc die google zal gebruiken 8,- gedeeld door 20 maakt 40 cent. Deze rekensom is door Google bij textcampagnes moeilijker te maken. Google rekent hier achteraf terug aan de hand van de behaalde omzet en gemaakte kosten en verhoogd of verlaagd aan de hand hier van de cpc ipv dit op voorhand zoals bij Google Shopping beter mogelijk is.

Wij helpen u graag bij het inregelen van een target Roas en het bepalen van uw target Roas voor uw advertentiecampagnes. Neem contact met ons op of vul een contactformulier in.