CPC

Cost per Click

CPC - Cost per Click

CPC betekent dat je betaalt per klik op een van uw advertenties. De letterlijke vertaling is kosten per klik. Het klinkt makkelijker dan het is. Je maakt een advertentie, stelt een cpc bedrag in en gaan met die banaan. Klopt als een bus, zo lang je niet afgerekend wordt op het resultaat van die campagne of je erg diepe zakken hebt. Dit luistert namelijk erg nauw.

Te Hoge CPC

Bij een te hoge cpc geef je te veel van je marge weg en maak je in veel gevallen dus zelfs verlies. Tenzij je zoals eerder benoend diepe zakken hebt en van plan bent marktaandeel te kopen, is dat niet wenselijk. En ook al heb je diepe zakken, dan nog wil je niet onnodig veel betalen. Dus dat je de CPC niet te hoog moet insteken lijkt me duidelijk.

Te Lage CPC

Het tegenovergestelde is een te lage cpc. Je wordt dan niet of te weinig vertoond met je advertentie en laat hierdoor kostbare omzet en winst liggen. Dus ook dat is niet wenselijk. De waarheid ligt dus ergens in het midden, maar waar precies?

De juiste CPC bepalen

We weten nu dat een te hoge CPC niet wenselijk is, en dat ook een te lage cpc niet bijdraagt aan een optimaal bedrijfsresultaat. Maar wat is nu een goede cpc? De juiste CPC zorgt dat je in ieder geval break-even speelt, daar gaan we voor het gemak bij deze berekening dan ook van uit. Natuurlijk wilt u ook nog enkele procenten winst maken, maar aangezien dit voor elk bedrijf anders ligt en voor de berekening niet veel uit maakt, gaan wij zoals gezegd uit van een break-even cpc om de juiste cpc te bepalen

Optimale CPC berekenen

Om de optimale cpc te berekenen is het belangrijk om deze op een zo laag mogelijk niveau in te stellen. Dus niet voor al uw producten of diensten gelijk, niet per categorie maar per product of dienst. Zelfs al is de marge van al uw producten en diensten gelijk..

De berekening gaat als volgt. Stel u heeft een product van 100,- met 20% marge. Dan heeft u feitelijk maximaal 20,- marge te spenderen. Verder is van belang dat u het conversie percentage weet. Stel deze is 5% dat wil zeggen per 20 kliks op uw advertentie houdt u er 1 klant aan over. Dan delen we deze 20 euro marge door deze 20 kliks en voila, uw max cpc is 1,-

Wat heeft verder invloed op uw CPC?

Helaas voor u als adverteerder zijn er meerdere factoren die een rol spelen. Uw concurrenten en uw kwaliteitsscore.

Invloed concurrenten op uw CPC

De meeste Advertentiekanalen werken als een soort veiling. Dat wil zeggen dat u en uw concurrenten bieden op een bepaald stukje advertentieruimte. U kunt zich voorstellen dat als er veel mensen mee bieden voor een beperkte hoeveelheid ruimte, dat de prijs hoger wordt, bent u de enige omdat u in een niche actief bent of enkele blanc spots hebt gevonden die uw concurrenten niet benutten, dan betaalt u relatief weinig.

Invloed kwaliteitsscore op uw cpc

Naast uw max cpc, de concurrenten is er nog 1 factor van belang, uw kwaliteitsscore. Hoe hoger deze is, hoe minder u betaalt. De kwaliteitsscore wordt samengesteld uit 3 factoren.

  1. verwachte klikfrequentie: Google maakt een inschatting van de verwachte CTR, deze weegt van deze 3 factoren het zwaarst. Google kijkt naar de geschiedenis van uw gehele account als er geen specifiekere data beschikbaar is, en zodra u advertentie live staat, bouwt u zelf data op en weegt Google deze mee.
  2. advertentierelevantie: Deze is het makkelijkst te beinvloeden. Uw advertentie wordt getriggerd door een zoekopdracht, meestal 1,2 of 3 woorden. Komen deze woorden niet voor in de advertentie, dan is u advertentie niet relevant, komen ze wel voor en op de juiste manier, dan is je advertentie wel relevant
  3. ervaring op de bestemmingspagina: Deze is wat vager, hierbij kijkt Google naar verschillende factoren. Is de info op de landingspagina relevant voor de advertentie en de zoekopdracht. Is je website niet te langzaam, wel geschikt voor mobiel etc.

Werkelijke CPC berekening

We hebben nu 3 factoren die uw werkelijke cpc bepalen

  • de max CPC, afgeleid van uw marge en conversiepercentage
  • De biedingen van uw concurrenten, het is immers een veiling
  • De kwalitetsscore, bepaald door 3 factoren, en is per zoekwoord waarop u wilt adverteren verschillend.

Gooien we deze factoren in een blender, dan komt hier de volgende rekensom uit voort:

werkelijke cpc

Uw werkelijke cpc wordt bepaald aan de hand van de Ad Rank van adverteerder één positie lager / jouw kwaliteitsscore + € 0,01

Heb je voor al je zoekwoorden perfecte ads en perfecte landingspagina's gemaakt en is de verwachten klikfrequentie, de verwachte cpc hoog genoeg dan kan het zijn dat je een kwaliteitsscore van 10 behaald. Wij streven er altijd naar om in ieder geval een kwaliteitsscore van 8 of 9 te behalen alvorens we de kraan wat verder open zetten. Is je kwaliteitsscore nog lager dan is dit eigenlijk zonde van je budget. kwaliteitsscore

De google benchmark hiernaast gaat uit van een kwaliteitsscore van 5 en zet de andere waarden hier tegen af, je ziet dan precies wat je extra betaalt als je bijvoorbeeld een kwaliteitsscore 1 hebt, je betaalt dan 4x zo veel als wanneer je een kwaliteitsscore 5 hebt, laat staan een 8,9 of 10.

Erg belangrijk dus. Veel adverteerders laten dit buiten beschouwing, betalen zo onnodig veel en krijgen hun advertenties niet rendabel. Of krijgen ze wel rendabel maar laten veel omzet liggen. Immers met een betere kwaliteitsscore, kan je meer bieden, waardoor je vaker vertoond wordt, zonder dat je voor die klik ook echt meer betaalt.

Wij helpen u graag verder, schiet een vrijblijvende afspraak in en we zien waar kansen of mogelijkheden liggen.