Google Ads

Google Ads, voorheen Google Adwords of SEA

Google Ads, wat is het?

Google Ads, voorheen Google Adwords is het adverteren in Google. Je vindt de advertenties altijd terug boven de reguliere zoekresultaten. Vaak zijn het er 2 of 3, en wanneer je zoekt naar een fysiek product uit bijvoorbeeld een webshop dan zie je vaak ook nog eerst de Google Shopping resultaten. Wat is wat nu precies?

Google Ads:

Deze vind je terug boven de reguliere zoekresultaten en worden getriggerd door zogenaamde zoekwoorden. Zoekwoorden zijn bepaalde specifieke woorden, die als ze in de zoekopdracht die potentiële klanten invoeren in de Google zoekbalk voorkomen, ervoor zorgen dat je advertentie getoond wordt.


Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt. Hoeveel je betaalt hangt van verschillende factoren af. Het is een soort veiling systeem. Je kan d.m.v. je maximale bod voor een bepaald zoekwoord aangeven wat deze klant voor je waard is, maar ook wat je maximaal per dag wilt uitgeven. Zo hou je de kosten goed in de hand en afhankelijk van de marge van je product kan het wijs zijn iets meer of iets minder te bieden.

Zodra we de advertenties opgebouwd hebben en live gezet hebben, kom je direct naar voren in de Google zoekresultaten op de zoekwoorden die we samen bepaald hebben en die aansluiten bij je product of dienst.

Je kan het bieden bij voldoende volume semi automatiseren of geheel handmatig blijven doen om zo zelf meer controle meer te houden.

Belangrijkst onderdelen zijn:

  • Je advertenties moeten uitnodigend zijn en aansluiten bij je product of dienst en de landingspagina.
  • De zoekwoorden, regio & doelgroepen moeten zo relevant mogelijk zijn en zo veel mogelijk afgekaderd om niet relevant verkeer, en daarmee onnodige kosten, te voorkomen.
  • Het maximale bod (max cpc) moet niet te hoog of laag zijn, gebaseerd op de marge van je product of dienst en het conversie percentage (hoeveel klanten haal je uit 100 relevante kliks naar je website).

Naast deze top 3 zijn er nog tientallen zo niet honderden knopjes, instellingen en waarden die je aan kan passen in Google Ads die allemaal de resultaten in meer of mindere mate zullen beïnvloeden, oprecht een vak apart.

Wil je dat wij je bestaande Google advertenties eens checken of optimaliseren, wil je dat wij ze van scratch af aan voor je opbouwen zodat alles goed ingeregeld staat of wil je dat wij het onderhoud voor onze rekening nemen, alles is mogelijk. Afhankelijk van je doelstellingen, kennisniveau en beschikbare tijd kunnen we hiermee alle kanten op. Google Ads is inzetbaar vanaf enkele honderden tot tienduizenden euro's per maand, afhankelijk van je budget en doelstellingen.

Wij zijn natuurlijk Google Parner en Google Ads gecertificeerd!

Google Ads Google Partner Google5sterren

Google Shopping:

Dit zijn advertenties met een plaatje(product) en een prijs, veelal voor webshops. Dit type advertenties word niet getriggerd door specifieke zoekwoorden, maar door de informatie in een productfeed. Een productfeed is een databestand met alle info over je producten, een soort Excel bestand, vaak in het formaat CSV of XML.

Google Shopping vind je ook terug boven of naast de reguliere zoekresultaten:


Ben je nog niet in het bezit van een productfeed, dan kunnen we hier bij helpen.

Het optimaliseren van Google Shopping zit hem niet zo zeer in de advertentieteksten. Maar meer in de productfeed en je max cpc. Verder word uw product gematcht op basis van de info uit de productfeed ipv zoekwoorden. Wel is het mogelijk om negatieve zoekwoorden te gebruiken, zoekwoorden waarop je niet naar voren wilt komen om zo minder relevant verkeer uit te sluiten.

Belangrijkst onderdelen zijn:

  • Je productfeed moet alle noodzakelijke en relevante info bevatten.
  • De negatieve zoekwoorden, regio & doelgroepen moeten zo relevant mogelijk zijn en zo veel mogelijk afgekaderd om niet relevant verkeer, en daarmee onnodige kosten, te voorkomen.
  • Het maximale bod (max cpc) moet niet te hoog of laag zijn, gebaseerd op de marge van je product of dienst en het conversie percentage (hoeveel klanten haal je uit 100 relevante kliks naar je website).

Ook hier geldt weer dat er nog tal van andere zaken zijn om je advertenties beter te laten renderen. Dit kan zijn om meer verkeer, omzet of marge te bewerkstelligen, afhankelijk van je doelstellingen helpen we je hiermee verder.

Wij zijn natuurlijk Google Parner en Google Shopping gecertificeerd !

Google Partner Google5sterren

SEA - search engine advertisement

De bovenstaande 2 manier van adverteren, Google Ads en Google Shopping vormen samen SEA , wat staat voor search engine advertisement. Als je de teksten goed hebt gelezen dan zie je dat beide vormen boven de reguliere zoekresultaten terug komen op de SERP (search engine result page), of simpel gezegd, ze komen boven in Google terug.

Helemaal op mobiel waar de ruimte natuurlijk beperkt is als je naar de Google resultaten pagina bekijkt, bestaat het overgrote deel van de resultaten die je in beeld krijgt na het intoetsen van een zoekopdracht uit een van beide soorten SEA advertenties. Hiermee worden de reguliere gratis resultaten, SEO, weggedrukt en zijn er vaak maar 1 of 2 zichtbaar.

Wil je snel resultaat, zelf exact bepalen in welke regio, aan wie, en na welke zoekopdracht je advertenties bovenaan de zoekresultaten terug komen dan zijn Google Ads en Google Shopping, samen SEA dus zeer geschikt. We sparren er graag eens vrijblijvend met u over onder het genot van een bakje koffie.

We hebben Google advertenties reeds ingezet voor een zeer breed scala aan zeer grote klanten, bekijkt u ons portfolio en onze referenties eens om uzelf te overtuigen.