PPC

pay per click

PPC - Pay per click

PPC is de afkorting van Pay per click, in het Nederlands betalen per klik. Het is een afrekenmodel dat het meest gebruikt wordt in de conversie en de op traffic gerichte online marketing campagnes. pay per click

PPC , een model van internetmarketing waarbij adverteerders een vergoeding betalen telkens wanneer op een van hun advertenties wordt geklikt. In wezen is het een manier om bezoeken aan uw site te kopen in plaats van te proberen die bezoeken op een organische manier te 'verdienen'.


Zoekmachineadverterteren is een van de meest populaire vormen van PPC. Hiermee kunnen adverteerders bieden op advertentieplaatsen in de gesponsorde posities van een zoekmachine wanneer iemand zoekt op een zoekwoord dat gerelateerd is aan hun zakelijke aanbod. Als we bijvoorbeeld bieden op het zoekwoord 'PPC-software', wordt onze advertentie mogelijk helemaal bovenaan op de Google-resultatenpagina weergegeven. PPC advertenties worden vrijwel altijd op de hoogste 2 a 3 posities vertoond, organische(gratis) resultaten vaak op de mindere of er onder. Vooral wanneer uw klant op zijn mobiel zoekt zijn tegenwoordig vrijwel alleen nog betaalde resultaten zichtbaar op de SERP van Google (zoekmachine resultaten pagina).


Wat is PPC?


Elke keer dat er op onze advertentie wordt geklikt en een bezoeker naar onze website wordt gestuurd, moeten we de zoekmachine een kleine vergoeding betalen. Als PPC correct werkt, is de vergoeding onbeduidend, omdat het bezoek meer waard is dan wat u ervoor betaalt. Met andere woorden, als we € 3 betalen voor een klik, maar de klik resulteert in een verkoop van € 300, hebben we een flinke winst gemaakt. Zaak is het om te bepalen hoeveel kliks er gemiddeld nodig zijn voor een verkoop en hoeveel van deze 300,- de marge is. Stel u bedrijf werkt met een marge van 33% dan heeft u 100 marge per verkoop. als u dan 20 kliks per verkoop nodig heeft, dan betaalt u 20x3,- en maakt u per verkoop 40,- extra marge.

Er komt veel kijken bij het bouwen van een goed presterende PPC-campagne: van het onderzoeken en selecteren van de juiste zoekwoorden , tot het organiseren van die zoekwoorden in goed georganiseerde campagnes en advertentiegroepen, tot het opzetten van PPC-landingspagina's die zijn geoptimaliseerd voor conversies. Zoekmachines belonen adverteerders die relevante, intelligent getargete pay-per-click-campagnes kunnen maken door hen minder in rekening te brengen voor advertentieklikken. Als uw advertenties en bestemmingspagina's nuttig en bevredigend zijn voor de bezoekers van uw website, dan brengt Google u minder per klik in rekening, wat leidt tot hogere winsten voor uw bedrijf, Google geeft per zoekwoord een kwaliteitsscore (quality score), hoe hoger deze is, hoe minder u betaalt. Dus als u PPC wilt gaan gebruiken, is het belangrijk om te leren hoe u het goed doet.